Koučování
Popis
Autoři popisu techniky:
Mgr. Petr Michal, Skácel Viktorie
Petr Michal: Koučování je proces, jehož smyslem je uvolnit a plně rozvinout potenciál koučovaného resp. rozšířit jeho smysl pro to, co je možné. Koučování je o objevování, uvědomování si a volbě. Koučpomáhákoučovanému uvědomit si, jaké jsou jeho cíle v životě i profesi, podporuje ho v uvědomění možností a konkrétním naplňování cílů, které si sám určil. Koučování pomáhá zlepšit sebereflexi i vnímání reality a stimuluje koučovaného k hledání vlastních nejlepších cest a řešení. Na rozdíl od jiných osvědčených metod (např. mentorství) je koučink postaven na pozitivním, partnerském přijetí obou osob - učí odpovědnosti a umění „sebekoučinku“.
Koučování probíhá interaktivně. Na prvním setkání probíhá identifikace klíčových oblastí rozvoje a následně se tvoří koučovací plán seberozvoje. Při každém dalším setkání, které probíhá minimálně 1 x měsíčně, jsou vyhodnoceny splněné úkoly, stav rozpracovanosti nesplněných úkolů. Následně probíhá diskuse nad dalšími oblastmi koučování a identifikace „problémů“. Pokud dojde k dohodě, jsou aktuálně stanoveny další oblasti koučování a po 3 až 6 měsících je vyhodnocen posun, zlepšení nebo kritické okamžiky této spolupráce.
Tato metoda je nyní velmi populární nejen pro rozvoj leadershipu a manažerských dovedností. Ve firmách může nezávislý externí kouč pomoci podívat se na problémy jinak, než byli lidé dosud zvyklí, a objevit tak nové způsoby řešení a nové možnosti.
Koučování je dobrý způsob, jak začít něco s rozmyslem měnit.
Skácelová Vladimíra: Člověk je od přírody stvořen k tomu, aby se rozvíjel a využíval svých vloh, které mu byly dány při narození. Mnohdy však o svých schopnostech a dovednostech ani nevíme, možná jen proto, že jsme nikdy neměli příležitost je využít. Někdy taky zkrátka jen proto, že jsme na ně zapomněli, nebo nám nebylo přáno je používat. Kouč vede klienta citlivě tak, aby on sám nacházel svůj skrytý potenciál v sobě a naučil se s ním pracovat. Každý z nás jsme originál a co je dobré pro jednoho, nemusí být dobré pro druhého. Každý z nás se občas " zasekne " v určité složité situaci a hledá cestu. Někdy však, ať se snažíme sebevíc, opakujeme stále stejné chyby. Kouč vede klienta tak, aby objevil ustálené vzorce svého chování a myšlení, jako programy, které toto chování způsobují.